Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern for detaljer.

Øve til teoriprøven klasse CE vogntog

Alt du trenger for å øve til teoriprøven for vogntog. Lær med oppgaver som ligner på prøven hos Statens vegvesen. Grundige forklaringer, illustrasjoner og utregningseksempler.

Gratis eksempel

Liten pakke

10dager
  • 1500 spørsmål fra pensum og tidligere teoriprøver
  • Forklaringer og eksempler
  • Hjelp på chat og epost
  • Tentamen
  • Gratis tilgang: Skiltprøven
129,-

Medium pakke

30dager
  • 1500 spørsmål fra pensum og tidligere teoriprøver
  • Forklaringer og eksempler
  • Hjelp på chat og epost
  • Tentamen
  • Gratis tilgang: Skiltprøven
169,-

Premium

60dager
  • 1500 spørsmål fra pensum og tidligere teoriprøver
  • Forklaringer og eksempler
  • Hjelp på chat og epost
  • Tentamen
  • Gratis tilgang: Skiltprøven
229,-

"Veldig fornøyd"

Roger
Prøv gratis!

Hva er kabotasje?

  • At utenlandske transportører frakter gods eller passasjerer ut av Norge
  • At en lastebil eller buss har en norsk og en utenlandsk sjåfør på samme tur
  • At norske transportører frakter gods eller passasjerer inn til Norge
  • At utenlandske transportører frakter gods eller passasjerer mellom to steder i Norge

Lurer du på noe?

  1. Les forklaringen nøye
  2. Spør oss på chat eller epost
  3. Har du funnet en feil? Tips oss

Skriv kort hva feilen er:

Sender ...

Takk! Rapporten er sendt. Vi ser på det med en gang.

Forklaring

Kabotasje handler om at utenlandske transportører gjør oppdrag fra og til steder innenlands i Norge. Det betyr at en lastebil med møbler fra Tyskland kan gjøre noen transportoppdrag mellom steder i Norge, før den kjører tilbake til Tyskland.

Det er tre krav til kabotasjekjøring:

  • Den må utføres med det samme kjøretøyet som ble brukt i den internasjonale transporten inn i Norge.
  • Det kan ikke utføres flere enn 3 kabotasjeturer innenlands i Norge.
  • Den siste kabotasjeturen må være avsluttet senest 7 dager etter at den internasjonale lasten ble levert i Norge.

Ulovelig kabotasje medfører store tap for norske transportører.

Bestå teoriprøven for vogntog

  • Spørsmål fra teoriprøven
  • Beståttgaranti
  • Live chat med trafikklærer underveis
  • Forklaringer, bilder og illustrasjoner
  • Følg utviklingen din
  • Teoridueller
  • Skiltprøver
Mine prøver
#ResultatTeoriprøveRetteTid
28BeståttFull prøve92 %25:53
27BeståttFull prøve88 %47:40
26BeståttFull prøve90 %09:16
25BeståttFull prøve95 %34:24
24BeståttKjapp test91 %32:20
23BeståttFull prøve83 %44:36
22BeståttKjapp test81 %28:31
21BeståttKjapp test84 %16:47
20BeståttKjapp test93 %47:04
19BeståttKjapp test86 %31:34

Teoriprøve-simulator

Simulatoren vår er veldig populær. Den er selvfølgelig alltid inkludert! Der får du spørsmålene akkurat som på eksamen hos Statens vegvesen. Du får vite om du ville bestått teoriprøven for vogntog.

  • 30 spørsmål
  • Minst 25 riktige svar
  • 120 minutter
  • Få vite om du har bestått umiddelbart
  • Se hva du bør øve mer på
  • Følg utviklingen din
  • Ubegrenset antall prøver

Kjøretøykompetanse

50 %

Skilt, trafikklys og veimerking

80 %

Lastberegning

23 %

Kjøre- og hviletider

53 %

Trafikkulykker, uhell og miljø

71 %

Farlig gods

37 %

Kjøreatferd

66 %

Lastsikring

26 %

Oppgaver

Hvis du synes utregning av LTP er vanskelig, så er det ingen grunn til å øve på alt det andre også. Derfor har vi delt oppgavene våre i kategorier. Hvis du har lyst til å bare øve på lastsikring, så kan du gjøre det. Eller du kan øve på hele pensumet samtidig. Det er opp til deg!

Dette lærer du

Dokumenter, ansvar og opplæring

Kjøretøykompetanse

Fysikk

Oppgaver som handler om fart, fysikk og bremselengder.

Kjøre- og hviletider

Test om du kan reglene for kjøre- og hviletid samt symbolene som du finner på den digitale fartsskriveren.

Kjøreatferd

Lastsikring

Oppgaver som handler om riktig sikring og merking av ulike typer last.

Lastberegning

Farlig gods

Som lastebilsjåfør må du kjenne til reglene som regulerer frakt av farlig gods.

Skilt, trafikklys og veimerking

Oppgaver som handler om trafikkskilt som krever ekstra oppmerksomhet fra lastebilsjåføren.

Trafikkulykker, uhell og miljø

Som tungbilsjåfør har andre trafikanter en ekstra forventning til hva du kan bidra med på ulykkesstedet.