Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern for detaljer.

Øve til teoriprøven for motorsykkel

Alt du trenger for å øve til teoriprøven for motorsykkel. Lær med oppgaver som ligner på prøven hos Statens vegvesen. Grundige forklaringer og illustrasjoner.

Gratis eksempel

Liten pakke

3dager
  • 2500 oppgaver
  • Interaktivt teorikurs
  • Skiltprøven
  • Live chat med trafikklærere
  • Beståttgaranti
79,-

Medium pakke

10dager
  • 2500 oppgaver
  • Interaktivt teorikurs
  • Skiltprøven
  • Live chat med trafikklærere
  • Beståttgaranti
149,-

Premium

31dager
  • 2500 oppgaver
  • Interaktivt teorikurs
  • Skiltprøven
  • Live chat med trafikklærere
  • Beståttgaranti
429,-

Kjapt og greit

"Takk for fine spørsmål. Som passer bra til teoriprøven. Veldig lett å lære."

Burhan

Grundig og fint

"Fikk forklart det grundig når jeg ikke skjønte. Følte meg klar til teoriprøven ganske tidlig og besto på første forsøk."

EvenR

"Mange oppgaver med vanskelighetsgrad over nivå på teoriprøve . Vanskelig å ikke bestå når man har brukt Øvingsoppgaver.no"

Birmingham City FC
Prøv gratis!
.

Hva er et eksempel på å være aktpågivende?

  • At føreren skal forvente det uventede
  • At føreren skal fokusere på det som er viktig for kjøringen
  • At føreren skal ha herredømme over kjøretøyet
  • At føreren skal ha full kontroll til enhver tid

Lurer du på noe?

  1. Les forklaringen nøye
  2. Spør oss på chat eller epost
  3. Har du funnet en feil? Tips oss

Skriv kort hva feilen er:

Sender ...

Takk! Rapporten er sendt. Vi ser på det med en gang.

Forklaring

§ 3 kalles grunnregelen. Alle andre trafikkregler er egentlig en utdypning av denne regelen.

I § 3 står det:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Bestå teoriprøven for motorsykkel

  • Spørsmål fra teoriprøven
  • Beståttgaranti
  • Live chat med trafikklærer underveis
  • Forklaringer, bilder og illustrasjoner
  • Følg utviklingen din
  • Interaktivt teorikurs
  • Teoridueller
  • Skiltprøver

Motorsykkelens oppbygging

Klikk på symbolene for å lese mer om de forskjellige delene på motorsykkelen:

Eksempelbilde, Klasse A - Motorsykkel

Som du ser er det mange viktige komponenter på siden av motorsykkelen. Hvis sykkelen velter og det slås hull på dekslene kan motoren blir ødelagt. Det kan være lurt å montere crash bars eller lignende, som tar imot støtet. Det kan spare deg for mange tusenlapper!

Interaktivt teorikurs kl A1, A2 og A

Et interaktivt teorikurs er et kurs hvor du ser film, klikker i bilder og løser oppgaver samtidig som du leser pensum. Teorikurset er utviklet av erfarne trafikklærere og utviklere, og brukerne våre sier at kurset gjør det morsomt og enkelt å lære motorsykkelteori.

Mine prøver
#ResultatTeoriprøveRetteTid
15BeståttFull prøve85 %12:26
14BeståttKjapp test91 %04:13
13BeståttKjapp test82 %24:01
12BeståttFull prøve83 %46:46
11BeståttKjapp test90 %47:51
10BeståttFull prøve90 %08:21
9BeståttKjapp test81 %24:23
8BeståttKjapp test89 %05:34
7BeståttKjapp test86 %04:01
6BeståttFull prøve91 %19:12

Teoriprøve-simulator

Simulatoren vår er veldig populær. Den er selvfølgelig alltid inkludert! Der får du spørsmålene akkurat som på eksamen hos Statens vegvesen. Du får vite om du ville bestått teoriprøven for motorsykkel.

  • 40 spørsmål
  • Minst 34 riktige svar
  • 90 minutter
  • Få vite om du har bestått umiddelbart
  • Se hva du bør øve mer på
  • Følg utviklingen din
  • Ubegrenset antall prøver

Motorsykkelens konstruksjon og virkemåte

64 %

Sikkerhetskontroll

69 %

Mennesket og risiko

33 %

Fysikk

63 %

Kjørestrategi

41 %

Skilt, trafikklys og veimerking

75 %

Trafikkulykker, uhell og miljø

62 %

Dokumenter, ansvar og opplæring

40 %

Oppgaver

Hvis du synes motorsykkelens oppbygging er vanskelig, så er det ingen grunn til å øve på alt det andre også. Derfor har vi delt oppgavene våre i kategorier. Hvis du har lyst til å bare øve på kjørestrategi, så kan du gjøre det. Eller du kan øve på hele pensumet samtidig. Det er opp til deg!

Motorsyklister som som kjører sammen på motorveien.

Motorsykkel er kjøreglede!

Å kjøre motorsykkel er noe av det morsomste som finnes - det synes i hvert fall dem som kjører motorsykkel. I tillegg kan det være veldig praktisk både når det gjelder fremkommelighet og parkering. Uansett din motivasjon er det viktig at du kjenner til kjørestrategiene, trafikkreglene og vedlikehold av sykkelen, slik at dårlige opplevelser verken ødelegger gleden eller livet.

Dette lærer du

Dokumenter, ansvar og opplæring

Oppgaver som handler om opplæringen, førers ansvar, førerkort og førerrett.

Fysikk

Oppgaver som handler om fart, forbikjøring, fyasikk og bremselengder.

Kjørestrategi

Oppgaver som handler om vikeplikt, trafikkregler og måter å bruke motorsykkelen på.

Mennesket og risiko

Dette er en viktig kategori på teoriprøven. Den handler blant annet om hvordan kroppen reagerer i ulike situasjoner.

Motorsykkelens konstruksjon og virkemåte

Oppgaver som handler om motor, bremser, dekk, vognkort, kjøreutstyr osv.

Sikkerhetskontroll

Oppgaver som handler om spørsmålene du kan få av sensor på føerprøven samt kontroll før kjøring.

Skilt, trafikklys og veimerking

Test deg i trafikkskiltene, veimerkingen og signaler gitt av politi og andre med myndighet til å dirigere trafikk

Trafikkulykker, uhell og miljø

Oppgaver som handler om statistikk, årsaker til ulykker og påvirkninger på samfunn og miljø.

Ofte stilte spørsmål

Her finner du spørsmål og svar om Klasse A - Motorsykkel her på Øvingsoppgaver.no. Finner du ikke svar på det du lurer på? Spør oss på chatten eller på epost!

Hvor gammel må jeg være for å øvelseskjøre på motorsykkel?+

For å øvelseskjøre må du ha fylt 15 år på A1, 16 år på A2 eller 22 år på A. Hvis du har A2, kan du øvelseskjøre i A uten å ha fylt 22 år.

Hvor mange feil kan jeg ha på teoriprøven for motorsykkel?+

Du kan ha 6 feil på teoriprøven i klasse A1, A2 og A. Det er 40 spørsmål totalt, så du må ha svart riktig på minst 34 spørsmål for å bestå.

Kan ledsager på motorsykkel følge etter i bil?+

Nei, ledsager må sitte på samme sykkel eller på egen motorsykkel. Dersom hen kjører på egen motorsykkel, må det være en tung (A) eller mellomtung (A2) motorsykkel.

Hva betyr A, A1 og A2 når det gjelder motorsykkel? +

A er førerkort for tung motorsykkel, altså de største motorsyklene. A2 er førerkort for mellomtung motorsykkel. En mellomtung sykkel har maks 35 kW effekt, og forholdet mellom effekt og egenvekt er maks 0.2 kW/kg. A1 er førerkort for lett motorsykkel. Da er slagvolumet maks 125 cm3 og effekten maks 11 kW.

Jeg har A2. Når kan jeg utvide til A?+

Du må ha hatt førerkort klasse A2 i minst 2 år før du kan utvide til klasse A. Du kan uansett utvide til klasse A når du har fylt 24 år.

Hva er forskjellen på scooter og moped?+

En moped og en scooter kan være det samme, men trenger ikke være det. En moped har ikke lov til å kjøre fortere enn 45 km/t og har maks 50 cm3 motor. En moped kan se ut som en motorsykkel. Er motoren større, eller går den raskere, må den registreres som motorsykkel og ikke moped. En liten motorsykkel kan også se ut som en scooter. Enkelt forklart kan vi si at moped handler om motorstørrelse, scooter handler om konstruksjon og utseende.